Good Use Of My Bad Health
The project is part of a research that starts with the transformations over time that a rare degenerative disease makes on the artist’s body. She is inspired by the concepts of Donna Haraway, for whom the union between cyborgs and humans challenges traditional and binary categories such as man/woman, natural/artificial, and she experiments with Astrida Neimanis’s theory in Bodies of Water through the visual instrument: as aquatic bodies, we experience ourselves less as isolated entities and more as oceanic eddies in which water is a continuous gestation of differences, complicating any opposition between we are all the same” and “we are all different.
The posthuman approach transforms the body into a theatre of welcome for foreign elements, highlighting possible contaminations and metamorphoses through self-portraiture. The artist finds the cyborg in the instruments of help that, as the body deteriorates, become part of her everyday life, and she considers water as a metaphor for relationship and care.
Project featured in Giovane Fotografia Italiana 11 | Contaminations
BIO
Claudia Amatruda
(1995)
Claudia Amatruda (Foggia,1995) è un’artista visuale laureata in Fotografia e Visual Design alla Naba di Milano. Il suo lavoro si concentra sulla rappresentazione del corpo attraverso la fotografia e video installazioni, trattando temi sociali sostenuti da ricerche su testi scientifici e letterari. Nel 2019 pubblica il libro fotografico Naiade, presentato attraverso talk nelle scuole e festival italiani per sensibilizzare sul tema delle malattie invisibili. Dal 2021 ad oggi il suo progetto When you hear hoofbeats think of horses, not zebras viene esposto in Italia, Grecia, Francia, Olanda e Inghilterra. Nel 2022 vince la Menzione Speciale per la sezione Fotografia Emergente del Premio Francesco Fabbri. Secondo Il Giornale dell’Arte è tra i 30 artisti under 30 del 2023 e ha prodotto opere NFT durante una residenza artistica di PhotoVogue x Voice.com. Nel 2025 esporrà al Festival Gibellina PhotoRoad ed entrerà nella Collezione permanente della Fondazione Orestiadi in Sicilia.